Penang en Ipoh

30 september 2018

Daar ben ik weer, deze keer vanuit big city Kuala Lumpur.

Penang
Dit eiland (en vooral George Town (hoofdstad)) was erg leuk, heel anders dan alles wat ik gezien heb tot nu! Toen ik aankwam viel de avond en was het erg druk in George Town. Ik zag allemaal bars, restaurants, streetfood en andere uitgaansgelegenheden. Zo'n levendigheid tot nu toe nog niet tegengekomen! Eerste avondje was Iris (week 1) ook nog op Penang dus hebben we wat gegeten en drankjes gedaan. De eerste volle dag uiteraard de streetart in het centrum bekeken. Is een kunstenaar die op verschillende plekken muurschilderingen heeft gemaakt, heeft wel wat! Daarna naar de pop-up market die alleen op zondag 'op-pupt'.

De volgende dag ging ik met twee meiden naar de Penang Hill. Het plan was omhoog met het treintje en naar beneden hiken. Naast de hill zit de Kek Lok Si tempel die vier verschillende lagen heeft en we ook hebben bewonderd, maar je bent wel even bezig met al die trappen steeds ;) De tempel was best indrukwekkend maar na twee lagen was ik eigenlijk al klaar. Ik kwam er achter dat Mary een niesziekte had en nooit meer stopte met haar neus leegblazen en Monica ging onderuit toen er een man vanuit zijn auto tegen ons praatte (onderweg van de tempel naar de hill). Ze had een hele grote blauwe plek met een schaafwond, lopen deed daardoor veel pijn - dus ze gingen niet meer naar boven! Ik ging alleen maar had door de tempel en de val best wat tijd verloren, dus was pas 17.15 boven. De hike naar beneden zou twee uur duren en 18.20 gaat de zon onder. Leek me dus geen goed idee. Het uitzicht vanaf de top was overigens oké.

Op Penang houden ze van hun wierook en andere walmende stokken van meters lang. Heeft natuurlijk alles te maken met het geloof, maar ben er tijdens tempelbezoekjes of in hostels meermaals misselijk van geworden. Soms staan er een stuk of tien van die gigantische rookpalen te geuren en te doen (best intens). Naast de tempels op Penang een beetje geshopt hier en daar en de Blue Mansion bezocht. Laatstgenoemde is een heel oud huis, ontworpen door de eerste rijkste Chinees in de geschiedenis (Cheong Fatt Tze) die acht vrouwen had en tientallen kinderen. Heel interessant verhaal en imposant gebouw, veel indigo en opzichtig Chinese accenten.

Ipoh
Dit kleine stadje dat qua toerisme veelbelovend is voor de toekomst, kreeg ik als tip van Amber (vriendin van Sipke uit Mantgum). Zij loopt vijf maanden stage in KL en we besloten elkaar te meeten voor het weekend hier. Ze kwam vrijdagavond aan en het hele weekend zijn er markten, dus daar gingen we heen! Lekker gekletst en gegeten, in mijn rijst zat natuurlijk weer iets pittigs waardoor ik tien minuten na de maaltijd nog steeds een beetje zat te huilen (letterlijk). Op een gegeven moment vroeg een Chinese vrouw aan ons of ze op de foto mocht met ons. Amber en ik zijn allebei gigantisch lang en ik voelde me net een slechte attractie: "photo photo please, you so tall". 😑 Zaterdag zijn we naar een tempel IN een grot geweest met zen garden, we hebben de streetart van Ipoh bewonderd en lekker koffietjes en sapjes gedronken. Was erg gezellig en Ipoh was schattig! :)

Helaas kun je de trein tot 24 uur van te voren boeken, ik was dus te laat en moest met de bus. Dit was ook weer een hele belevenis, maar lang verhaal (vertel ik nog wel eens) (of niet). Hier wel de allereerste onaardige Maleisische inwoner getroffen! Over het algemeen is het zo'n lief volk! Kunnen wij Nederlanders nog wel eens wat van leren... Tot zover. Nu ben ik in KL en blijf hier waarschijnlijk een week (lang!).

Groetnis!

1. Joan:
    30 september 2018
    Nog 3 weken en dan is Robin bij je. Zal een heel verschil maken ;-). Liefs !
  2. Heit:
    30 september 2018
    Blijf op je hoede, maar geniet vooral dochter! X
  3. IJbelina:
    30 september 2018
    nooit gehoord van een niesziekte, komt vast van de wierook!! Wat een land(en), ik geloof dat ik hier nog zo gek niet woon, dan maar de lucht van koeienstront zo af en toe hihi. Kan ook vervelen hoor...
    Ja met jullie lengte, de vrouwen (en mannen) zien hun ogen uit.. op de foto! in hun fotoalbum hi hi....let op uw saeck en nog een week dan ben je weer gezellig samen met Robin.
    liefs van oma
  4. Wendy Snijders:
    1 oktober 2018
    Mooi hoor, al die ervaringen en vooral ook: soms er alleen voor staan en dan toch weer je omringd weten met aardige mensen. Dat geeft je een heel nieuw perspectief. Goud waard!
  5. Pim:
    2 oktober 2018
    Help me even, Maartje, wat bedoel je precies met hiken? Is dat gewoon lopen, of komt er nog iets anders bij kijken? In mijn jeugd hadden we het over hitch-hiken, dat was liften. Ook een mooie tijd trouwens!
    Houd je taai.
  6. Elina:
    5 oktober 2018
    Hahaha "ze houden hier van wierrook en andere walmende stokken van meters lang" ik moest echt hardop lachen. Is om slechte energiën te verdrijven! Maar kan zeer intens zijn ja.. Leuke blog weer!

@opa, hiken is een sportieve vorm van wandelen. Omdat je bv soms ook een beetje moet klauteren. Of het betreft oneffen ondergrond en/of gedurende de wandeling hoogteverschil.
  7. Maartje slop:
    7 oktober 2018