Ubud

14 november 2018 - Ubud, Indonesië

Ubud
We werden opgehaald door Ketut in Munduk, hij was onze privéchauffeur voor de dag en zou ons einde van de middag bij de accomodatie in Ubud afzetten, goed geregeld. De eerste stop was twin lake, hier had ik best veel van verwacht maar het stelde niet zoveel voor. Gewoon een uitzicht over twee meertjes vanaf een bergje. De tweede stop was de Pura Ulun Daru Bratan tempel waar Robin veel van had verwacht, maar dit stelde tevens weinig voor. Heel toeristisch, het water (om de tempel heen) stond laag dus was niet echt zoals we voor ogen hadden en twijfelden zelfs of we wel bij de goede waren. Daara stopten wij bij de botanische tuinen (oké) en de vierde stop was erg mooi, de rijstvelden van Jatiluwih. Hier ook gegeten met prachtig uitzicht voor een Indonesisch godsvermogen en toen een wandeling gemaakt. Hing een heel fijn sfeertje, was echt een rustgevende omgeving met al die mooie groene vergezichten en relatief weinig mensen. De volgende stop was de Pura Luhur Batukaru tempel (die wij zelf genoemd hadden) waarvan Ketut zei dat hij er al zes maanden niet was geweest omdat mensen er niet naar vragen. De entree voor de tempel was meer dan de helft goedkoper dan de eerste en hij was zoveel mooier! Ook niet zo toeristisch waardoor je het toch echt anders beleeft, omdat je bijna de enige bent die er rondloopt. De tempel was groot, met een meertje waar je omheen kon lopen en er was een ceremonie bezig. Het was erg mistig dus er hing een mysterieus en bijzonder sfeertje op de een of andere manier. De laatste stop was de Taman Ayun tempel en toen door naar ons luxe verblijf in Ubud, waar we werden ontvangen met een heerlijk geurende, koude handdoek.

Ons eerste dagje in Ubud zijn we naar Monkeyforest geweest op de ochtend en dat was echt leuk! Allemaal longtailmakaken, maar waar ik ze overal als "plaag" tegenkwam (bedelend om voedsel, het uit je handen stelen, vuilnisbakken omtrekken) waren ze hier gewoon aap. Ze krijgen genoeg eten dus ze zijn niet zo brutaal. Jammer hoe wij mensen ze op andere plekken wel zo hebben gecreëerd (door ze te voeren waardoor zij daar terugkomen voor meer). Was een leuke wandeling, het park was erg netjes en mooi, aapjes waren lief - we konden wel naar ze blijven kijken. Er was er nog een die op Robin ging zitten, even nieuwsgierig zijn baard onderzocht, zo schattig! Ook hele kleintjes gezien, drinkend aan de borst van moeders die tegelijkertijd gevlooid werd door twee andere aapjes. Eentje was zelfs zo klein dat we de bloederige navelstreng er nog aan konden zien hangen! Dus die was hooguit een paar uur oud?! Heel bijzonder 🙊 Geluncht bij "Seeds of life" en dit eten was zo ontzettend, gigantisch lekker! Echt geweldig (Robin een pizzapunt en side salad, ik een smoothiebowl van dragonfruit). Daarna over de markt gelopen, maar met alle markten die ik (vooral) in Thailand maar ook in Maleisie gezien heb viel die erg tegen, zo klein! Nog een lekkere duik genomen in het zwembad bij het hotel, midden in de jungle (Robin zag een slang beneden in de rivier waar je vanuit zwembad uitzicht op had 🙄). 's Avonds kregen we een hele slechte (voet)massage van twee vrouwtjes die er overduidelijk geen zin in hadden en een uur lang op repeat stonden met drie verschillende bewegingen die op een gegeven moment ook echt pijn gingen doen.

Dag twee in Ubud een motorbike gehuurd en even serieus, Robin ontpopt zich hier als een ware motormuis! Wegen met gaten erin, overal losse keien, hobbels van jewelste, chaotisch Balinees verkeer?! Hij houdt zich goed. We zijn eerst naar Uma Pakel geweest, waar we hebben geschommeld boven de rijstterassen. Prachtige uitzichten (natuurlijk) en best hoog, vlinders in de buik en een vrij gevoel! Daarna een koffieproeverij genoten inclusief een coffee luwak (vooral die was wel lekker)! Bij de Tegalalang rijstvelden (50m verderop) hebben we een wandelingetje gemaakt, maar dit was een uitputtingsslag, o zo heet (vol in de zon). Nog een fruitjuice gedronken op het terras met prachtig uitzicht om even bij te komen en naar "avocado warung" getuft (gevonden via Tripadvisor). We hadden het niet voor mogelijk gehouden, maar dit eten overtrof de lunch van de dag ervoor en we hebben het er vandaag nog steeds over. Het mocht wat kosten, maar de smaken van de gerechten klopten gewoon precies en achteraf gezien had ik wel het dubbele willen betalen voor het recept! 's Middags weer lekker in het zwembad gelegen en 's avonds zijn we naar een traditionele dansshow geweest, waarbij ongeveer veertig mannen zongen en het Ramayanaverhaal verteld werd. Allemaal heel gemoedelijk (op de enge, lenige handjes na), Robin en ik volgden het niet helemaal (toen ik dacht dat er iemand dood was en iedereen rouwde, geloofde Robin dat diegene alleen 'slecht' was geworden) tot een man op blote voeten boos door brandende kolen ging lopen. Toen waren we het spoor helemaal bijster. Hij zat op een neppaard en schopte boos tegen de kolen aan, die (per ongeluk) ook nog het publiek invlogen. Nog nooit zulke zwarte voeten gezien.

Onze laatste volle dag in Ubud hebben we wederom een scooter gehuurd en zijn lekker gaan touren. Deze keer meer van Bali gezien en ondanks het toerisme (vooral in Ubud) zie je dit zeker nog terug als je wat buiten de stad gaat. Na de Kanto Lampo waterval en de Tegenungan waterval terug naar de stad, geluncht en reis naar Nusa Lembongan geregeld bij een boekingskantoortje.

Bali was mooi, het eten in Ubud was top en inmiddels dus de oversteek gemaakt naar Lembongan. Waar het op Bali nog wel eens wilde regenen (aan het einde van de middag) is het hier tot nu toe droog gebleven. Veel zon (erg warm) en even heel andere omgeving dan we tot nu toe gezien hebben. Eilandleven! 😊

Liefs xx

1. Heit:
    14 november 2018
    Veel culinaire ervaringen en bezienswaardigheden. Heb je ook contact met de mensen daar? Ik ben ook benieuwd naar die ervaringen...
    Xx vader!
  2. IJbelina:
    14 november 2018
    Volgens mij lees ik nu tevreden vakantie-ervaringen, meer en minder goed maar dat is soms zo...een bepaalde rust lees ik, jullie genieten volgens mij samen er goed van!
    liefs van oma
  3. Pim:
    16 november 2018
    Jullie hebben Bali echt goed verkend, begrijp ik. Ja, het is echt heel mooi! Wat ik me opeens weer herinner is dat we in Ubud tijdens een wandelingetje langs een soort muziektent kwamen, waar een heel gezelschap bezig was gamelan-lessen te krijgen, gewoon in het openbaar. Een heel aparte ervaring. Als je nog terug gaat naar Bali, informeer daar eens naar, een aanrader!
    Maar ik verwacht dat jullie meer oostwaarts zullen trekken: Lombok en verder.
  4. Babs:
    16 november 2018
    Ik krijg een vakantiegevoel als ik je verslag lees. Heerlijk.
  5. Maartje slop:
    17 november 2018
    Papa: zal de volgende keer wat over local life toevoegen.
    Oma: goed gelezen, we genieten!
    Opa: dat klinkt leuk! We gaan nog naar Kuta dus zal daar eens informeren, wie weet!
    Babs: vakantie op en top inderdaad, deze laatste eilanden! 😍