Kuala Lumpur

7 oktober 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hallo lieve mensen,

Zoals jullie weten ben ik een week in KL gebleven, geen dag teveel! Iedereen verklaarde me voor gek dat ik hier zo lang zou zijn maar ik heb het geweldig gehad. Ik kwam zaterdagavond aan in een gigantisch drukke straat met overal mensen, muziek en billboards. In het hostel (in Bukit Bintang, zo heet dat deel van KL) waren ze uitbundig aan het feesten en terwijl ik stond in te checken kwam er een shirtloze man langs die dwars door de uitleg die ik kreeg heen schreeuwde. "we are leaving, bar, you, after check-in, join" zoiets. In plaats daarvan ben ik heerlijk gaan slapen na een lange dag.

Mijn eerste dag in Kuala Lumpur was goddelijk. Ik heb lekker rustig aan gedaan, een flinke wandeling gemaakt door Bukit Bintang en o.a. even langs de Petronas twintowers geslenterd. Er waren heel veel grote shoppingmalls en als je daar binnen rondloopt waan je je in welke stad dan ook. Ik fantaseerde even dat ik een koffietje zat te drinken in de V&D (niet dat die nog bestaat) in Amsterdam en zo met de trein naar huis kon, hihihi. Maar goed, die malls zijn gigantisch en ik verdwaalde.

Dag twee (maandag) ben ik met Annika (Fins) en Mike (Amerikaans) naar de Batu Caves geweest. De monorail en trein brachten ons naar een gigantisch lange trap met allerlei verschillende kleuren. Overal zaten aapjes, onderaan, op de trap, in de tempels en ook boven in de grotten. Heel brutaal en alleen maar op zoek naar eten. Maandagavond hebben we een pubquiz gedaan in een bar waar we als hostel (Sunshine Bedz) tegen andere teams streden. We waren als hostel opgesplitst in twee teams van acht, het andere team van Sunshine Bedz werd eerste en wij werden tweede. Hier kwam ik er ook achter dat de de shirtloze man van zaterdagavond dus gewoon de hosteleigenaar was. Ik denk dat ik hem niet zonder ontbloot bovenlijf gezien heb. Annika was jarig en Corinna (Duits) en ik hebben een taartje voor haar geregeld en 'happy birthday to you' aangevraagd bij de DJ om 00.00, heel leuk en ze was erg verrast! Na de pubquiz gingen we uit en kreeg ik ruzie met twee uitsmijters in een bar over een flesje water.

Dinsdag heb ik vrij weinig gedaan. Ik was moe van de avond ervoor en heb samen met wat anderen in het hostel (die hetzelfde probleem hadden😋) in de 'huiskamer' gehangen, beetje lezen, thee drinken en kletsen. Nog even de stad in geweest, mijn was gedaan en naar een Chinese kapper geweest. Was er zo klaar mee, dat zwetende bolletje telkens in mijn nek. Los kan toch niet vanwege de warmte en het zat ook voor geen meter meer. Was behoorlijk toe aan een drastische verandering, dus nu is het korter dan ooit. 's Avonds zijn we naar de rooftopbar geweest met z'n zessen en hebben we cocktails gedronken met 360°-uitzicht over de skyline van deze bijzondere stad!

Woensdag wilde ik naar het eco forest park, maar toen ik mijn was ging ophalen en Corinna hem ging wegbrengen had ze het over een infinitypool. Dit klonk interessant en ik besloot haar te vergezellen. Later vertelde ze dat als je niet verblijft in een van de appartementen van het gigantische complex je niet op de 37ste verdieping komen, waar het zwembad is. Ze had instructies gekregen van andere Duitsers die dit gedaan hadden en toen ze het aan me uitlegde voelde ik me alsof we een bank gingen beroven. Zou dit (thuis) niet zo snel doen maar ik besloot gewoon Corinna te volgen voor een avontuurtje. We namen een grab (taxi) en toen we er waren haalden we onze handdoeken uit onze tas (zo leek het meer alsof we gasten waren, dachten we). Je hoopt dus dat er in de lift mensen instappen die naar de 37ste gaan en de sleutel hebben voor deze verdieping. We wilden net uitstappen omdat we vermoedden dat het ging mislukken (en terug naar de begane grond is verdacht) toen er twee Chinese meisjes met handdoeken instapten. Met ingehouden lach bleven we staan en daar gingen we, Corinna schreef zich in (Grace Miller, blok C, appartement 32, 2 personen). Alles liep gesmeerd en we moesten ons inhouden om niet te verraden dat we hier niet hoorden. Daar lagen we (illegaal) in het zwembad, met uitzicht op o.a. de Petronas twintowers en de Kuala Lumpur tower, rond te dobberen - om nooit meer te vergeten. We kwamen ook nog (hoe toevallig) twee Nederlandse meisjes uit ons hostel tegen en gingen na het zwembad met z'n vieren naar de markt. Woensdagavond ben ik naar Amber gegaan (zij woont hier dus), een huisgenootje van haar is voor werk tot en met zondag in Singapore en dus kon ik zolang hier logeren. Ik had voor het eerst sinds 1,5 maand privacy, een 'eigen' badkamer, tweepersoonsbed en geen gesnurk om me heen. Ik voelde me de koning te rijk en besefte dat ik best wel klaar ben met slaapzalen, hihihi.

De afgelopen dagen heb ik met Amber lekker indisch en sushi gegeten, we zijn naar de bioscoop geweest, naar eco forest park (wat eerder niet doorging vanwege het zwembad) en ze heeft me nog Petaling street (grote markt) laten zien. Zelf heb ik nog een museum bezocht, ben naar de botanical gardens geweest en heb weer lekkere wandelingetjes gemaakt. Zit nu in een heel ander deel van KL namelijk (little India) en is weer een wereld van verschil met het westerse Bukit Bintang. Heb ook mijn reisgenootje ontmoet met wie ik vanavond naar Borneo vlieg!

Dit was Kuala Lumpur, een geweldige stad waar ik me optimaal vermaakt heb. Op naar het volgende avontuur! :)

1. Marianne:
    7 oktober 2018
    Hallo Maartje, jeetje wat maak je veel mee! Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en dan nu Borneo, wat ook zo ontzettend mooi schijnt te zijn. En... nog maar 2 weken dan komt Robin😀 groetjes van Dion en Marianne
  2. Wout-Jan Slop:
    7 oktober 2018
    Klinkt goed allemaal! Wat een avonturen!
  3. IJbelina:
    7 oktober 2018
    zo, nou dat is een mooi schrijf vakantieverslag, klinkt ècht als vakantie en jij in je hum met een aantal prachtige jonge medevrouwen om je heen. illegaal in een zwembad, zoiets is heel spannend om dat zo te ervaren en de mooie stad en je prachtig kapsel! Op naar Borneo, heb een appje richting Robin gestuurd. Binnenkort samen op pad, hoera!
    liefs van oma.
  4. Pim:
    7 oktober 2018
    Wij genieten van jouw reisverslag, maar ik vind dat je nu maar weer op huis aan moet! Eerst nog even naar Indonesië, gelukkig met Robin! Lieverd pas goed op jezelf en op elkaar! Knuffel, Erica.
  5. Heit:
    10 oktober 2018
    Van de ene...naar de andere eenmalige ervaring. Ik blijf jaloers! xxx Daddy